Jumaat, 25 April 2014

KETENANGAN DIRI, Hukum mencari damai - BAB 2: DIRI UMMAH: The Social Being (Apreciating other people, education on International understanding)

BAB 2:
DIRI UMMAH: The Social Being (Apreciating other people, education on International understanding)

Kehidupan manusia tidak bersendiri, ia berada dalam kelompok (keluarga rakan dan organisasi kejiranan dan bangsa Negara. Komunikasi adalah alat penting dalam mengujudkkan perhubungan (kepelbagaian bahasa, berbahasa yang elok, memahami orang lain, silang budaya dan silang bahasa  serta membantu orang lain adalah perlu untuk berjaya hidup dalam masyarkat.

2.1.        Berada dalam kelompok (Collaboration and being together)

Manusia tidak akan terlepas dari berhubung dengan orang lain dalam perhubungan mereka harus berinteraksi dan untuk bekerjasama dengan orang lain. Dari bersama orang lain (being together), bekerja bersama (working together) higgalah menjadi rakan kongsi yang mantap (being partnership).

2.1.1.     Keluarga dan ketenangan diri
Bermula dengan membina unit keluarga yang kukuh dan berpanjangan. Semakin besar keluarga semakin kita mempunyai seterata yang harus di kembangkan dan dihormati. Adab berkeluarga bermula pada sebutan panggilan, adab berkunjung hinggalah kepada sebaran maklumat dan restu dalam keluarga dalam membuat sesuatu keputusan.

ULASAN:
Dunia masa hadapan dipenuhi oleh individu yang hidup bersendirian. Bagaimana membina kelompok dipanggil keluarga agar memberi ketenangan kepada individu itu. Bagaimana ahli rumah yang ramai tetapi masih berasa kesaorangan dalam bilik masing-masing. Bagaimana hendak membentuk hidup bersaorangan boleh berasa ramai.

2.1.2.  Kejiranan dan ketenangan diri  (kerjasama kejiranan: bersama masyarakat ketika suka dan duka)
Kejiranan dibentuk bila kita hidup kita dalam kelompok. Kejiranan penting dalam semua keadaan suka dan duka. Jiran yang baik adalah lebih berharga dari harta kekayaan. Memberi kerjasama kepada jiran, mengambil tahu dan berkunjung adalah antara adab hidup berjiran.Mendapatkan makanan dari kejiranan (local food) boleh membentuk jati diri yang kuat. Memasak sendiri makanan membentuk kesatuan keluarga yang baik.

ULASAN:
Konsep kejiranan di perluaskan kepada kumpulan rakan sekerja, kelub rekreasi atau sebagainya selain dari kelompok tempat tinggal.Konsep kejiranan di perluaskan kepada kumpulan rakan sekerja, kelub rekreasi atau sebagainya selain dari kelompok tempat tinggal. Sebagai muslim kita melakukan ibadah sekali lima hari secara berjamah dalam keluarga atau qariah. Tetapi lebih dituntut sembahyang seminggu sekali dalam kariah kerana kita diajar unuk bermasyarakat, hadir awal ke asjid dan berinteraksi bersama jamaah lain. Mengetahui peristiwa dalam masyarakat. Tatpi ramai diantara kita tidak menyedari kenapa kita harus kemasjid seali seminggu,Kita melakukan solat jumaat itu sepertimana bersolat bersendirian kadang-kadang kita hanya bersalaman dengan dua orang dikiri kanan. Atau kita hadir lewat dan pulang awal maka tujuan asal kita kemasjid itu telah tidak tercapai malah kita seolah-olah bersolat bersendirian. Adalah lebih dituntut solat hari raya dimana semua qariah itu bertegur sapa sehingga pahala yang besar diberikan bagi orang yang mengikuti jalan yang berbeza ketika datang dan balik dari solat sunat hari raya. Maka tujuan bermasyarakat itu ditunntut selari dengan tuntutan kita beribadah.


2.1.3.       Negara Bangsa dan ketenangan diri (Bangga Negara dan Bahasa)
Menjadi warga sesuatu Negara dan patuh kepada peraturan , bangga menjadi warga , bangga berbahasa. Dimana bumi di pijak disitu langit yang di junjung. Tanggungjawab kita adalah membentuk jati diri negarabangsa.

ULASAN:
Bagaimana membangunkan jati diri sebagai bangsa Negara. Memiliki Negara atau rantau Negara itu sangat penting memberikan ketenagan kepada kehidupan kita kerana itulah yang kita ada dan menjadikan kita sebagai kelopok manusia.Jatidiri bangsa terujud dari perlakuan bangsa itu sendiri. Jika kita ke Mekah kita akan dapati masyarakat arab amat menghargai orang Malaysia kerana sebelum kita melakukan ibadah haji kita diatar atau dikursuskan melakukan sesuatu dengan tertib dan bersabar. Ini amat membanggakan kita. Dan Lebih bangga lagi ketika saya mengunjungi Gaza Jan 2013 anak-anak kecil pun mengetahui bendera Malaysia kerana kebanyakan tempat kita akan melihat Jalur gemilang akan dikibarkan
.

2.1.4.  Antarabangsa dan ketenangan diri  (mengetahui dunia luar dan perbezaan antarabangsa)
Berada di peringkat antarabangsa akan memperluaskan pandangan dan perspektif diri dan menyukuri dan berbangga akan Negara sendiri. Hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri.Kepelbagaian budaya yang terbina didalam suatu Negara merupakankhazanah yang tidak ternilai.

ULASAN:
Bagaimana menyediakan diri sebagai Global citizen.

“Tuntutlah ilmu hingga ke Negeri Cina.”  Bagaimana orang arab Mekah hendak pergi ke Negara Cina jika dia tidak keluar keperingkat antarabangsa, menguasai beberapa bahasa yang akan digunakan sepanjang perjalanan. Bagaimana kita hendak mempelajari ilmu Cina jika kita tidak menguasai bahasa Cina itu sendiri. Kenapa persoalan Cina ditimbulkan disini. Ini adalah kerana tamadun mereka telah dibina ribuan tahun oleh ribuan juta penduduk ratusan dialek dan suku kaum. Itu sahaja telah menghendaki kita mengambil puluhan tahun juga untuk mengenalinya dan pelbagai pula manafaat yang akan kita perolehi dan pelajari. Berjaya berada ditempat yang begitu sahaja akan memberikan satu pengalaman yang luar biasa.Berkebolehan berada di arena antarabangsa atau peluang berada jauh dari Negara asal kita itu sahaja telah cukup untuk ketenangan jiwa kita jika kita menghargai kekuasaan dan keizinan tuan yang membolehkan kita berada disana.

Bagaimana nabi kita dibawa dalam perjalanan jauh diwaktu malam untuk memberikan ketenangan kepada semua manusia. Bagaimana perjalanan ke baitullah untuk mengerjakan haji memberikan ketenangan kepada seluruh keluarga. Bagaimana pula perjalanan yang jauh untukmenuntut ilmu itu memberikan ketenangan kepada diri kita sendiri.

Apa yang lebih penting ialah perjalanan itu akan mengubah perspektif hidup kita dan kekuatan daya fikir dan tindakan kita yang menjadi lebih holistik.



2.2.        Berkomunikasi dalam kelompok

Kebolehan berkomunikasi akan menjadikan kita lebih dominan dalam kelompok kita. Komunikasi yang baik akan menjadikan kita lebih dihormati dan berkepribadian yang  unggul.

2.2.1.    Kepelbagaian bahasa dan ketenangan diri  (pelajari bahasa lain)
Menguasai pelbagai bahasa akan mejadikan kita lebih memahami budaya luar kerana bahasa itu memberikan kita kefahaman kepada bangsa itu sendiri. Mempelajari bahasa akan memberikan makna kepada kehidupan kita. Disamping kita berbangga dengan bahasa kita sendiri.

ULASAN:
Bahasa arab adalah bahasa Quran,

2.2.2.    Berbahasa yang elok dan ketenangan diri (perkataan baik membebas tenaga positif)
Berbahasa yang elok adalah tuntutan masyarakat. Kita tidak dapat menggunakan bahasa yang elok jika kita tidak dapat mengusai bahasa itu sendiri dengan luasnya. Bahasa Melayu sendiri telah kehilangan banyak tokoh yang boleh bercakap dengan pengunaan bahasa dan etonansi yang baik. Kita tidak perlu jadi pakar bahasa cukuplah jika kita boleh sentiasa menggunakan bahasa yang baik dan berbudi. Sentiasa mengatakan baik kepada orang lain dan pujian dan teguran yang berkesan.

ULASAN:
Bagaimana pujian itu menenangkan orang lain. Bagaimana bahasa tubuh itu dapat menjadikan orang lain berasa selesa bersama kita.

Bahasa Melayu itu berubah dari Bahasa pasar ke bahasa istana.
Bahasa Hindi itu berubah dari jalanan kepada Tagore.
Bahasa Inggeris berubah dari jalanan kepada Shakesphere.
Bahasa arab berubah dari bahasa gembala kepada bahasa Alquran.

Begitu juga bahasa Jepun, Thai atau apa sahaja bahasa ia mendidik dari kekasaran kepada keamanan. Mengetahui dan menguasai bahasa menjadikan kita akan menyebarkan keamanan kepada dunia.


Dr. Knut Pfeiffer, a Christian German doctor specialist in internel medicine, has discovered that Zamam water has far more positive effect on human cells than regular drinking water from Munich, Germany. Zamzam water comes from a spring in Mecca created by ALLAH (J) to save the life of Hajara(A.S) [Ibrahim (A.S) wife] and her son Ismail(A.S), when they were alone in the desert. He also believes that Islamic prayers are more positive effect on the energy and thus health than Christian prayers.
The above is is a newsaper cutting from a Malyalam newspaper I found in net. I do not know which it really is. But basically it is on the work of the Japenese pseudoscientist Masaru Emoto. The newspaper article credits him as Japanese scientist with having his own theory about water. They forgot to mention what his theory is:human consciousness has an effect on the molecular structure of water!!! Well the article speaks of only his "research" on water from Zamzam well. He says adding one drop of Zamzam water to "ordinary water" gives it the same properties as that of Zamzam water. Reciting Koran or playing audio makes beautiful crystals form in water. He has done similar experiment with similar results on jazz, saying loud words and I dont know if he tried it with metal yet. The water on Zam Zam well has been studied before.  Scientists have found higher arsenic and nitrate contents, harmful bacteria and much more. But real scientists have not bothered to perform Emotos's experiments. And they have shown a crystal from Emoto which he claims is not similar to any other crystals. Well these two look quite similar.


2.3.        Memahami kelompok lain

Memahami kelompok yang lain dan menghormati gaya hidup dan budaya mereka merupakan satu tuntutan kepada hidup bermasyarakat. Dijadikan kepelbagaian kita untuk kita mengenal antara satu dengan lain.

2.3.1.    Memahami dan ketenangan diri
Untuk mamahami kelompok orang lain kita harus mendapatkan pelbagai maklumat mengenai kelompok tersebut seperti apa yang boleh di lakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan. Pantang larang adab kumpulan lain. Memahmi orang lain bukan bererti kita mengadaikan apa yang kita ada tetapi kita juga secara sopan harus memberitahu dan menunjukkan kemuliaan peradaban yang kita ada. Bagaimana orang yang berserban  dapat makan smeja dan berbual bersama seorang paderi atau rahib.

ULASAN:
Kita akan berasa tenteram jika tahu kenapa orang lain bertingkahlaku berbeza dengan kita. Satu pengalaman saya di Kem Pelarian Somalia. Pada petang hari raya haji ia itu 9 haribulan ramai dianatara sukarelawan berpuasa. Jadi sebelum magrib kami masuk ke pecan IFO3 untuk membeli air minuman dan sedikit roti untuk berbuka dalam perjalanan. Saya duduk dihadapan di sebelah pemandu sebelah kanan. Jadi rakan Somalia saya memesan makanan dari pekedai tersebut. Semasa menghantar bungkusan makanan saya menerima dengan tangan kiri mengikut tingkap. Tetapi saya dimarahi oleh pekedai tadi dalam bahasa Somalia dan dia engan meneyrahkan bungkusan makanan itu. Saya berpaling kepada pemandu ingin bertanya apa halnya. Mereka mengatakan gunakan tangan kanan untuk menyambut makanan. Sejak itu saya mempelajari sesuatu yang besar bagaimana mereka mementingkan perkara yang sekecil itu.

2.3.2.    Toleransi dan ketenangan diri
Bagaimana hendak mengujudkan toleransi dan gaya hidup bersama. Menerima orang lain dalam kehidupan dan masyrakat kita. Menghormati dan sentiasa menunjukkan contoh teladan yang boleh diterima dalam masyarakat multirasial.
ULASAN:
Janganlah kita mengeji dan memburukkan tuhan agama lain kerana mereka akan membalasnya dengan perkara yang lebih keji tentang agama kita.

2.3.3.    Silang budaya dan silang bahasa bagi ketenangan diri  (Crossculture)
Silang budaya sering berlaku dalam masyarakat. Menjaga garisan nipis dalam silang budaya adalah penting kerana kita akan tergolong dalam kumpulan lain jika kita membiarkan budaya yang tidak berasaskan kehidupan kita . Memahami akar dan asal sesuatu perbuatan itu sangat penting.

ULASAN:
Bagaimana silang budaya dapat meningkatkan keseimbangan dalam masyarakat. Selalulah bertanya kenapa kita ritual itu kita lakukan . Contohnya sambutan hari kekasih, kenapa kita harus menyambutnya. Adakah ia amalan kita atau kita telah dipengaruhi oleh budaya lain.

2.4.        Membantu kelompok (melakukan khidmat sosial)

Perjalanan hidup kita di dunia ini adalah mengumpul sedikit harta dan mendapat keredhaaNya. Kemudian kita mati dan harta yang kita tinggalkan itu akan diwariskan. Kebaikan yang kita perolehi hanya jika harta itu digunakan kejalan kebajikan samaada semasa kita hidup atau sesudah ketiadaan kita. Adalah lebih baik membelanjakan harta kita kejalan kebaikan ketika kita masih berkesempatan kerana belum tentu pewaris kita kan melakukannya ketika ketiadaan kita.

Kerja sosial yang dilakukan dengan tulus akan memberikan ketenangan kepada diri kita dan beroleh ganjaran yang besar juga di kemudian hari. Adalah dituntut kita menjaga hak jiran, anak yatim, orang tua, orang sakit musafir dan orang memerlukan.

ULASAN:
Melakukan kerja sosial bukan sahaja tertumpu kepada mendermakan hartabenda, ia boleh juga dilakukan dengan memberikan sedikit masa bersama orang yang melakukan kebajikan. Menyokong dari jauh dan menyebut kebajikan orang lain yang melakukan kebajikan. Malah membantu menguruskan orang yang melakukan kebajikan juga mendapat ganjaran dan ketenangan.

KISAH:
Pernah diriwayatkan cerita 100 ribu orang yang mengerjakan haji mendapat haji yang mabrur hanya kerana seorang yang tulus telah menjadi kunci kepada yang lain. Bila ditanya siapakah orang itu maka diceritakan dia adalah seorang tukang kasut yang berada di Bagdad. Salah seorang sahabat cuba untuk menjejaki orang yang mendapat haji mabrur itu. Akhirnya dia berjumpa dan memerhatikan cara kehidupannya. Setelah 3 hari beliau tidak emndapat petunjuk kehebatan orang itu dari segi amalnya. Dia hanya seorang tukang kasut biasa yang alim. Sahabat itu menyamar sebagai pengembara dan cuba menumpang dirumah tukang kasut itu. Selepas tiga hari beliau juga tidak menemukan apa-apa kelebihan ibadah tukang kasut itu. Akhirnya beliau bertanya  kepada tukang kasut itu apakah amalannya sehingga dia dikurniakan haji yang mabrur pada tahun yang lepas.

Dengan terkejut beliau menjawab ”Sebenarnya saya belum lagi menunaikan haji, pada tahun lepas saya telah mencukupkan segala keperluan saya dari hasil kerja sebagai tukang kasut. Saat saya hendak bertolak ke Mekah jiran saya kematian dan meninggalkan anak yatim yang kelaparan. Kerana memikirkan bahawa saya masih berkudrat dan mampu menyimpan lagi untuk bekalan saya mengerjakan haji tahun-tahun yang akan datang maka saya menyerahkan semua perbelanjaan itu untuk kehidupan anak yatim tersebut. Sesungguhnya besar sekali kurniaan jika saya telah mendapat haji yang mabrur” 

Begitulah contoh bagaimana pekerjaan besar itu dijanjika balasan dan ketenangan diri kepada orang yang melakukan dengan tulus dan redha.

Kemenjadian hubungan sesama manusia:
Kehadiran kita dan cara kita menguasai komunikasi memberikan aura tersendiri yang akan diterima oleh orang lain dalam persekirtaran kita. Perbezaan aura diri dan raut wajah pergerakan dan perlakuan akan menjadikan diri kita disenangai oleh orang lain didalam persekirtaran kiata malah di luar persekitaran walaupun orang itu tidak pernah mendengar atau berjumpa dengan kita secara bersemuka. Aura itu boleh disampaikan secara perkhabaran dalam apa bentuk komunikasi atau eletronik.

Tiada ulasan: