BAB
2:
DIRI
UMMAH: The Social Being (Apreciating
other people, education on International understanding)
Kehidupan
manusia tidak bersendiri, ia berada dalam kelompok (keluarga rakan dan
organisasi kejiranan dan bangsa Negara. Komunikasi adalah alat penting dalam
mengujudkkan perhubungan (kepelbagaian bahasa, berbahasa yang elok, memahami
orang lain, silang budaya dan silang bahasa
serta membantu orang lain adalah perlu untuk berjaya hidup dalam
masyarkat.
2.1.
Berada dalam kelompok (Collaboration and being together)
Manusia tidak akan terlepas
dari berhubung dengan orang lain dalam perhubungan mereka harus berinteraksi
dan untuk bekerjasama dengan orang lain. Dari bersama orang lain (being
together), bekerja bersama (working together) higgalah menjadi rakan kongsi
yang mantap (being partnership).
2.1.1. Keluarga
dan ketenangan diri
Bermula
dengan membina unit keluarga yang kukuh dan berpanjangan. Semakin besar
keluarga semakin kita mempunyai seterata yang harus di kembangkan dan
dihormati. Adab berkeluarga bermula pada sebutan panggilan, adab berkunjung
hinggalah kepada sebaran maklumat dan restu dalam keluarga dalam membuat
sesuatu keputusan.
ULASAN:
Dunia masa hadapan dipenuhi oleh individu yang hidup bersendirian. Bagaimana membina kelompok dipanggil keluarga agar memberi ketenangan kepada individu itu. Bagaimana ahli rumah yang ramai tetapi masih berasa kesaorangan dalam bilik masing-masing. Bagaimana hendak membentuk hidup bersaorangan boleh berasa ramai.
Dunia masa hadapan dipenuhi oleh individu yang hidup bersendirian. Bagaimana membina kelompok dipanggil keluarga agar memberi ketenangan kepada individu itu. Bagaimana ahli rumah yang ramai tetapi masih berasa kesaorangan dalam bilik masing-masing. Bagaimana hendak membentuk hidup bersaorangan boleh berasa ramai.
2.1.2. Kejiranan
dan ketenangan diri (kerjasama kejiranan:
bersama masyarakat ketika suka dan duka)
Kejiranan
dibentuk bila kita hidup kita dalam kelompok. Kejiranan penting dalam semua
keadaan suka dan duka. Jiran yang baik adalah lebih berharga dari harta
kekayaan. Memberi kerjasama kepada jiran, mengambil tahu dan berkunjung adalah
antara adab hidup berjiran.Mendapatkan makanan dari kejiranan (local food)
boleh membentuk jati diri yang kuat. Memasak sendiri makanan membentuk kesatuan
keluarga yang baik.
ULASAN:
Konsep
kejiranan di perluaskan kepada kumpulan rakan sekerja, kelub rekreasi atau
sebagainya selain dari kelompok tempat tinggal.Konsep kejiranan di perluaskan
kepada kumpulan rakan sekerja, kelub rekreasi atau sebagainya selain dari
kelompok tempat tinggal. Sebagai muslim kita melakukan ibadah sekali lima hari
secara berjamah dalam keluarga atau qariah. Tetapi lebih dituntut sembahyang
seminggu sekali dalam kariah kerana kita diajar unuk bermasyarakat, hadir awal
ke asjid dan berinteraksi bersama jamaah lain. Mengetahui peristiwa dalam masyarakat.
Tatpi ramai diantara kita tidak menyedari kenapa kita harus kemasjid seali
seminggu,Kita melakukan solat jumaat itu sepertimana bersolat bersendirian
kadang-kadang kita hanya bersalaman dengan dua orang dikiri kanan. Atau kita
hadir lewat dan pulang awal maka tujuan asal kita kemasjid itu telah tidak
tercapai malah kita seolah-olah bersolat bersendirian. Adalah lebih dituntut
solat hari raya dimana semua qariah itu bertegur sapa sehingga pahala yang
besar diberikan bagi orang yang mengikuti jalan yang berbeza ketika datang dan
balik dari solat sunat hari raya. Maka tujuan bermasyarakat itu ditunntut
selari dengan tuntutan kita beribadah.
2.1.3. Negara
Bangsa dan ketenangan diri (Bangga Negara dan Bahasa)
Menjadi warga sesuatu Negara dan patuh kepada
peraturan , bangga menjadi warga , bangga berbahasa. Dimana bumi di pijak
disitu langit yang di junjung. Tanggungjawab kita adalah membentuk jati diri
negarabangsa.
ULASAN:
Bagaimana membangunkan jati diri sebagai
bangsa Negara. Memiliki Negara atau rantau Negara itu sangat penting memberikan
ketenagan kepada kehidupan kita kerana itulah yang kita ada dan menjadikan kita
sebagai kelopok manusia.Jatidiri bangsa terujud dari perlakuan bangsa itu
sendiri. Jika kita ke Mekah kita akan dapati masyarakat arab amat menghargai
orang Malaysia kerana sebelum kita melakukan ibadah haji kita diatar atau
dikursuskan melakukan sesuatu dengan tertib dan bersabar. Ini amat membanggakan
kita. Dan Lebih bangga lagi ketika saya mengunjungi Gaza Jan 2013 anak-anak
kecil pun mengetahui bendera Malaysia kerana kebanyakan tempat kita akan
melihat Jalur gemilang akan dikibarkan
.
2.1.4. Antarabangsa
dan ketenangan diri (mengetahui dunia
luar dan perbezaan antarabangsa)
Berada
di peringkat antarabangsa akan memperluaskan pandangan dan perspektif diri dan
menyukuri dan berbangga akan Negara sendiri. Hujan emas di negeri orang hujan
batu di negeri sendiri.Kepelbagaian budaya yang terbina didalam suatu Negara
merupakankhazanah yang tidak ternilai.
ULASAN:
Bagaimana
menyediakan diri sebagai Global citizen.
“Tuntutlah
ilmu hingga ke Negeri Cina.” Bagaimana
orang arab Mekah hendak pergi ke Negara Cina jika dia tidak keluar keperingkat
antarabangsa, menguasai beberapa bahasa yang akan digunakan sepanjang perjalanan.
Bagaimana kita hendak mempelajari ilmu Cina jika kita tidak menguasai bahasa
Cina itu sendiri. Kenapa persoalan Cina ditimbulkan disini. Ini adalah kerana
tamadun mereka telah dibina ribuan tahun oleh ribuan juta penduduk ratusan
dialek dan suku kaum. Itu sahaja telah menghendaki kita mengambil puluhan tahun
juga untuk mengenalinya dan pelbagai pula manafaat yang akan kita perolehi dan
pelajari. Berjaya berada ditempat yang begitu sahaja akan memberikan satu
pengalaman yang luar biasa.Berkebolehan berada di arena antarabangsa atau
peluang berada jauh dari Negara asal kita itu sahaja telah cukup untuk
ketenangan jiwa kita jika kita menghargai kekuasaan dan keizinan tuan yang
membolehkan kita berada disana.
Bagaimana
nabi kita dibawa dalam perjalanan jauh diwaktu malam untuk memberikan
ketenangan kepada semua manusia. Bagaimana perjalanan ke baitullah untuk
mengerjakan haji memberikan ketenangan kepada seluruh keluarga. Bagaimana pula
perjalanan yang jauh untukmenuntut ilmu itu memberikan ketenangan kepada diri
kita sendiri.
Apa
yang lebih penting ialah perjalanan itu akan mengubah perspektif hidup kita dan
kekuatan daya fikir dan tindakan kita yang menjadi lebih holistik.
2.2.
Berkomunikasi dalam
kelompok
Kebolehan berkomunikasi
akan menjadikan kita lebih dominan dalam kelompok kita. Komunikasi yang baik
akan menjadikan kita lebih dihormati dan berkepribadian yang unggul.
2.2.1. Kepelbagaian
bahasa dan ketenangan diri (pelajari
bahasa lain)
Menguasai
pelbagai bahasa akan mejadikan kita lebih memahami budaya luar kerana bahasa
itu memberikan kita kefahaman kepada bangsa itu sendiri. Mempelajari bahasa
akan memberikan makna kepada kehidupan kita. Disamping kita berbangga dengan
bahasa kita sendiri.
ULASAN:
Bahasa
arab adalah bahasa Quran,
2.2.2. Berbahasa
yang elok dan ketenangan diri (perkataan baik membebas tenaga positif)
Berbahasa
yang elok adalah tuntutan masyarakat. Kita tidak dapat menggunakan bahasa yang
elok jika kita tidak dapat mengusai bahasa itu sendiri dengan luasnya. Bahasa Melayu
sendiri telah kehilangan banyak tokoh yang boleh bercakap dengan pengunaan
bahasa dan etonansi yang baik. Kita tidak perlu jadi pakar bahasa cukuplah jika
kita boleh sentiasa menggunakan bahasa yang baik dan berbudi. Sentiasa
mengatakan baik kepada orang lain dan pujian dan teguran yang berkesan.
ULASAN:
Bagaimana
pujian itu menenangkan orang lain. Bagaimana bahasa tubuh itu dapat menjadikan
orang lain berasa selesa bersama kita.
Bahasa Melayu
itu berubah dari Bahasa pasar ke bahasa istana.
Bahasa Hindi
itu berubah dari jalanan kepada Tagore.
Bahasa Inggeris
berubah dari jalanan kepada Shakesphere.
Bahasa arab
berubah dari bahasa gembala kepada bahasa Alquran.
Begitu juga
bahasa Jepun, Thai atau apa sahaja bahasa ia mendidik dari kekasaran kepada
keamanan. Mengetahui dan menguasai bahasa menjadikan kita akan menyebarkan
keamanan kepada dunia.
Dr. Knut
Pfeiffer, a Christian German doctor specialist in internel medicine, has
discovered that Zamam water has far more positive effect on human cells than
regular drinking water from Munich, Germany. Zamzam water comes from a spring
in Mecca created by ALLAH (J) to save the life of Hajara(A.S) [Ibrahim (A.S)
wife] and her son Ismail(A.S), when they were alone in the desert. He also
believes that Islamic prayers are more positive effect on the energy and thus
health than Christian prayers.
The above is
is a newsaper cutting from a Malyalam newspaper I found in net. I do not know
which it really is. But basically it is on the work of the Japenese
pseudoscientist Masaru Emoto. The newspaper article credits him as
Japanese scientist with having his own theory about water. They forgot to
mention what his theory is:human
consciousness has an effect on the molecular structure of water!!! Well the
article speaks of only his "research" on water from Zamzam well. He says adding one drop
of Zamzam water to "ordinary water" gives it the same properties as
that of Zamzam water. Reciting Koran or playing audio makes beautiful crystals
form in water. He has done similar experiment with similar results on jazz,
saying loud words and I dont know if he tried it with metal yet. The water on Zam Zam well has been studied
before.
Scientists have found higher arsenic and nitrate contents,
harmful bacteria and much more. But real scientists have
not bothered to perform Emotos's experiments. And they have shown a crystal
from Emoto which he claims is not similar to any other crystals. Well these two
look quite similar.
2.3.
Memahami kelompok lain
Memahami kelompok yang lain
dan menghormati gaya hidup dan budaya mereka merupakan satu tuntutan kepada
hidup bermasyarakat. Dijadikan kepelbagaian kita untuk kita mengenal antara satu
dengan lain.
2.3.1. Memahami
dan ketenangan diri
Untuk
mamahami kelompok orang lain kita harus mendapatkan pelbagai maklumat mengenai
kelompok tersebut seperti apa yang boleh di lakukan dan apa yang tidak boleh
dilakukan. Pantang larang adab kumpulan lain. Memahmi orang lain bukan bererti
kita mengadaikan apa yang kita ada tetapi kita juga secara sopan harus
memberitahu dan menunjukkan kemuliaan peradaban yang kita ada. Bagaimana orang
yang berserban dapat makan smeja dan
berbual bersama seorang paderi atau rahib.
ULASAN:
Kita
akan berasa tenteram jika tahu kenapa orang lain bertingkahlaku berbeza dengan
kita. Satu pengalaman saya di Kem Pelarian Somalia. Pada petang hari raya haji
ia itu 9 haribulan ramai dianatara sukarelawan berpuasa. Jadi sebelum magrib
kami masuk ke pecan IFO3 untuk membeli air minuman dan sedikit roti untuk
berbuka dalam perjalanan. Saya duduk dihadapan di sebelah pemandu sebelah
kanan. Jadi rakan Somalia saya memesan makanan dari pekedai tersebut. Semasa
menghantar bungkusan makanan saya menerima dengan tangan kiri mengikut tingkap.
Tetapi saya dimarahi oleh pekedai tadi dalam bahasa Somalia dan dia engan
meneyrahkan bungkusan makanan itu. Saya berpaling kepada pemandu ingin bertanya
apa halnya. Mereka mengatakan gunakan tangan kanan untuk menyambut makanan.
Sejak itu saya mempelajari sesuatu yang besar bagaimana mereka mementingkan
perkara yang sekecil itu.
2.3.2. Toleransi
dan ketenangan diri
Bagaimana
hendak mengujudkan toleransi dan gaya hidup bersama. Menerima orang lain dalam
kehidupan dan masyrakat kita. Menghormati dan sentiasa menunjukkan contoh
teladan yang boleh diterima dalam masyarakat multirasial.
ULASAN:
Janganlah kita mengeji dan
memburukkan tuhan agama lain kerana mereka akan membalasnya dengan perkara yang
lebih keji tentang agama kita.
2.3.3. Silang
budaya dan silang bahasa bagi ketenangan diri
(Crossculture)
Silang
budaya sering berlaku dalam masyarakat. Menjaga garisan nipis dalam silang
budaya adalah penting kerana kita akan tergolong dalam kumpulan lain jika kita
membiarkan budaya yang tidak berasaskan kehidupan kita . Memahami akar dan asal
sesuatu perbuatan itu sangat penting.
ULASAN:
Bagaimana
silang budaya dapat meningkatkan keseimbangan dalam masyarakat. Selalulah
bertanya kenapa kita ritual itu kita lakukan . Contohnya sambutan hari kekasih,
kenapa kita harus menyambutnya. Adakah ia amalan kita atau kita telah
dipengaruhi oleh budaya lain.
2.4.
Membantu kelompok
(melakukan khidmat sosial)
Perjalanan hidup kita di
dunia ini adalah mengumpul sedikit harta dan mendapat keredhaaNya. Kemudian
kita mati dan harta yang kita tinggalkan itu akan diwariskan. Kebaikan yang
kita perolehi hanya jika harta itu digunakan kejalan kebajikan samaada semasa
kita hidup atau sesudah ketiadaan kita. Adalah lebih baik membelanjakan harta
kita kejalan kebaikan ketika kita masih berkesempatan kerana belum tentu
pewaris kita kan melakukannya ketika ketiadaan kita.
Kerja sosial yang dilakukan
dengan tulus akan memberikan ketenangan kepada diri kita dan beroleh ganjaran
yang besar juga di kemudian hari. Adalah dituntut kita menjaga hak jiran, anak
yatim, orang tua, orang sakit musafir dan orang memerlukan.
ULASAN:
Melakukan
kerja sosial bukan sahaja tertumpu kepada mendermakan hartabenda, ia boleh juga
dilakukan dengan memberikan sedikit masa bersama orang yang melakukan
kebajikan. Menyokong dari jauh dan menyebut kebajikan orang lain yang melakukan
kebajikan. Malah membantu menguruskan orang yang melakukan kebajikan juga
mendapat ganjaran dan ketenangan.
KISAH:
Pernah
diriwayatkan cerita 100 ribu orang yang mengerjakan haji mendapat haji yang
mabrur hanya kerana seorang yang tulus telah menjadi kunci kepada yang lain.
Bila ditanya siapakah orang itu maka diceritakan dia adalah seorang tukang
kasut yang berada di Bagdad. Salah seorang sahabat cuba untuk menjejaki orang
yang mendapat haji mabrur itu. Akhirnya dia berjumpa dan memerhatikan cara
kehidupannya. Setelah 3 hari beliau tidak emndapat petunjuk kehebatan orang itu
dari segi amalnya. Dia hanya seorang tukang kasut biasa yang alim. Sahabat itu
menyamar sebagai pengembara dan cuba menumpang dirumah tukang kasut itu.
Selepas tiga hari beliau juga tidak menemukan apa-apa kelebihan ibadah tukang
kasut itu. Akhirnya beliau bertanya
kepada tukang kasut itu apakah amalannya sehingga dia dikurniakan haji
yang mabrur pada tahun yang lepas.
Dengan
terkejut beliau menjawab ”Sebenarnya saya belum lagi menunaikan haji, pada
tahun lepas saya telah mencukupkan segala keperluan saya dari hasil kerja
sebagai tukang kasut. Saat saya hendak bertolak ke Mekah jiran saya kematian
dan meninggalkan anak yatim yang kelaparan. Kerana memikirkan bahawa saya masih
berkudrat dan mampu menyimpan lagi untuk bekalan saya mengerjakan haji
tahun-tahun yang akan datang maka saya menyerahkan semua perbelanjaan itu untuk
kehidupan anak yatim tersebut. Sesungguhnya besar sekali kurniaan jika saya
telah mendapat haji yang mabrur”
Begitulah
contoh bagaimana pekerjaan besar itu dijanjika balasan dan ketenangan diri
kepada orang yang melakukan dengan tulus dan redha.
Kemenjadian
hubungan sesama manusia:
Kehadiran kita dan cara kita menguasai
komunikasi memberikan aura tersendiri yang akan diterima oleh orang lain dalam
persekirtaran kita. Perbezaan aura diri dan raut wajah pergerakan dan perlakuan
akan menjadikan diri kita disenangai oleh orang lain didalam persekirtaran
kiata malah di luar persekitaran walaupun orang itu tidak pernah mendengar atau
berjumpa dengan kita secara bersemuka. Aura itu boleh disampaikan secara perkhabaran
dalam apa bentuk komunikasi atau eletronik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan